tisdag 27 maj 2008

Kemiföreläsning på Stockholm Universitet

Hur fungerar det egentligen med Kolsyreis ?


Jag var över en sväng med min syster till Stockholm Universitet för att få lite tips gällande kolsyreis och olika gaser som fungerar i kök och till matlagning. På universitetet fick jag träffa forskaren Patrick Young som visade en del tips och trix.

Vi har på Bagatelle länge använt oss av olika tekniker kring gas och is men det är ändå väldigt spännande att se ett kemiproffs använda det i sin rätta miljö.


Patrick Young och jag går igenom några olika gastekniker som vi får se om eller hur man kanske kan använda på något sätt. Den som kommer till Stavanger eller Lyon får kanske eller kanske inte se vad det blev av det hela.

Patrick och jag har lite skilda meningar om vad vi kan göra och vad vi vill göra. Det är inte alltid lätta att som kock få fram sina tankar till en kemist.

Det verkar som även med detta får vi avvakta och se vad naturlagarna har att säga om önskemålen.

Men kanske det går att använda det till något kring presentationen i alla fall....

Inga kommentarer: