tisdag 30 september 2008

Resan har startat

Hej alla Bocusevänner!
Nu börjar det närma sig - Bocuse-nerverna börjar dallra...
Här kommer lite information om läget - mer följer framöver:

Datum
Finalen äger rum den 27-28 augusti 2009. Jag kommer tävla den 27:e medan mina värsta konkurrenter (Norge, Danmark och Frankrike) tävlar den 28:e .

Råvaror
Efter många diskussioner fastställdes råvarorna - miljöhänsyn m m innebar att ändringar gjordes in i det sista.
Beef dish:
Aberdeen Angus beef

1 Angus fillet steak 2 kg to 2.5 kg
1 ox tail (approximately 1 kg)
2 ox cheeks (approximately 500 g per cheek)
3 beef ribs (3 to 4 kg total, supplied not stripped)

Fish dish:

Norwegian Sea Products

Norwegian Fresh Cod: 1 piece 5 to 6 kg (11 lbs – 12 lbs), complete with its head
Norwegian King Scallops, 45 pieces with their shells (12-13cm)
Norwegian Wild Prawns, uncooked, 3 kg (6.5 lbs)

Tre garnityrer därtill och rätterna ska också "reflect the culinary traditions of the country".

Just nu jobbar jag på att ta fram mitt koncept både gällande vad jag vill berätta med råvarorna men även hur min presentation ska se ut på silverfaten i Lyon.

Följ med på bloggen så kommer ni kunna följa min utveckling inför tävlingen...




Inga kommentarer: